کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

در این پست قصد داریم بهترین و کاملترین فایل وررد و قابل ویرایش را کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که به این وسیله بتوانیم در اجرای کارنمای شما عزیزان و پروژه نهایی تان گامی مفید برداریم.

همانطور که میبینید فایل حاصل تجربیات بانک فایل آموزشی معلمان است که توانسته ایم به کمک جمعی از فرهنگیان برجسته کشور سعی خود را در تنظیم فایل انجام دهیم . امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی شما عزیزان داشته باشیم. شما با استفاده از فایل قطعا رضایت لازم را خواهید داشت .

توجه و مژده

خوشبختانه خدمت شما عزیزان باید عرض کنم که با خرید فایل کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی از این سایت یک پکیج طلایی هدیه نیز برای شما همکار عزیز ارسال می گردد که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومن در سایر سایت ها قیمت گذاری شده است.

پکیج طلایی ما علاوه بر فایل کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی عبارت است از مجموعه نزدیک به ۳۰ عدد کارنما در رشته های مختلف در قالب ورد و قابل ویرایش که الحق و انصاف نمونه مشابهی در سایر سایت های فروشگاهی ندارد.

برنامه سالانه معاون پرورشی

نکته مهم پیرامون فایل های کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

عزیزان ما دائما فایل های سایت هایمان را بروز رسانی می کنیم تا بتوانیم مجموعه آموزشی قابل قبولی باشیم و در ازای هزینه ای که می گیریم ، خدمات قابل قبولی را به دانشجویان ارائه دهیم. بنا بر این با خیال راحت از سایت ما خرید کنید .

 

مواجه ساختن دانش آموزان در آموزش و پرورش با مسائل واقعی جامعه و كمك به آنها برای پژوهش، آنان را در مسیر صحیح یادگیری قرار می دهد. با توجه به اینکه مسابقات پژوهشی رسمی که از طرف آموزش و پرورش در مدارس اجرا می گردد؛ نیاز ورود بخش خصوصی پژوهشگر به مدارس برای رفع نقیصه کمبود معلمان پژوهشگر و آشنا به امر پژوهش و اختراع، احساس می گردد. کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی به این گونه مسائل پیرامون آنها می پردازد. ورود فناوری های ارتباطی جدید به عرصه آموزش، ماهیت فرایند یاددهی- یادگیری را تغییر داده است. این فناوری ها نه تنها شیوه های آموزش حضوری را متنوع ساخته، بلکه مرزهای آن را به خارج از کلاس های فیزیکی توسعه داده  و محیط های یادگیری جدیدی را به وجود اورده است. . ایجاد زمینه همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با محققان و معلمان  و استفاده از نیروهای متخصص خارج از بدنه آموزش و پرورش  می تواند در جهت توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در جامعه باشد. از این نیاز می توان برای تولید محتوای پژوهش و روش تحقیق ویژه دانش آموزان استفاده نمود.در کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی قصد داریم به این مسائل بیشتر بپردازیم.

جدول‌ ١: سرفصل‌ قبلی‌ درس‌ پروژه‌ دوره‌ کارشناسی‌ علوم‌ تربیتی‌ با گرایش‌ آموزش‌ ابتدایی‌

سرفصل‌ درس »پروژه« ١ معرفی‌ درس و منطق‌ آن

در هر دوره آموزشی‌، سطح‌ عالی‌ مورد انتظار این‌ است‌ که‌ یادگیرنده بتواند با درونی‌ و نهادینه‌ سازي دانش‌ اندوخته‌ شده، آن را در قالب‌ دانش‌ کاربردي براي حل‌ مسائل‌، بهبود امور و تولید کالاها و خدمات مورد نیاز در حوزه تخصصی‌ خود تجسم‌ بخشد. گنجاندن درس پروژه پایانی‌ در برنامه‌ درسی‌ تربیت‌ معلم‌ می‌تواند زمینه‌ لازم براي انجام پژوهش‌ روایتـی‌ کـه‌ حاصل‌ ثبت‌ و واکاوي تجربیات در طول دوره آموزشی‌ دانشجو است‌، کمک‌ کند تا با برقراري پیوند میان نظر و عمل‌ به‌ مطالعه‌ حرفـه‌اي خـود در حـوزه تولیـد دانـش‌، حـل‌ مسـائل‌ گریبانگیر و ساخت‌ محصولات آموزشی‌ بپردازند و در فرایندي تأمل‌ براي عمل‌، به‌ هنگام عمل‌ و پس‌ از عمل‌ قرار گرفته‌ و در آینده حرفه‌اي خود به‌ طور مستمر بـه‌ فراگیـري روش کار، چگونگی‌ اخذ بازخورد، اصلاح و تکمیل‌ پژوهش‌ یا اثر و محصول آموزشی‌ مورد نظر خود بپردازند.

انتظار می‌ رود این‌ درس نگرش و کنش‌ دانشجو معلمان را در انجام عمل‌ فکورانه‌ گسترش داده و به‌ دانشجو معلم‌ کمک‌ کند تا سطح‌ توانمندي خود را در کاربست‌ نظریه‌ هاي آموزش و یادگیري با استفاده از دانش‌ هاي نظري و مهارت هاي کسب‌ شده در درس هاي مختلف‌ به‌ ویژه اقدام پژوهی‌، درس پژوهی‌ و کارورزي به‌ صورت فردي و یا گروهی‌ تکمیل‌ کند. در این‌ راستا دانشجو باید با استفاده از تجارب کسب‌ شده بتواند ایده، نیاز یا مساله‌ اي را که‌ در طول دوره آموزشی‌ (خصوصاً کارورزي) با آن مواجه‌ بوده را در قالب‌ یک‌ طرح پژوهش‌ روایتی‌ طراحی‌، اجرا و از یافته‌ هاي آن در پایان دوره دفاع نماید.

مشخصات درس نوع درس : پروژه تعداد واحد : ٣

زمان درس: ١٩٢ ساعت‌ پیش‌ نیاز ها:

-پژوهش‌ و توسعه‌ حرفه‌اي ١ کارورزي ٤ نحوه تدریس‌ : راهنمایی‌ در حین‌ عمل‌

شایستگی‌ اساسی‌:

نام درس: پروژه (کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی)

اهداف/ پیامدهاي یادگیري: در پایان این‌ واحد یادگیري دانشجو قادر خواهد بود:

با استفاده از تجربیات ثبت‌ شده و واکاوي آن در طول آموزش و عمل‌ حرفه‌اي خود (کارورزي) مسـئله‌ آموزشـی‌/ تربیتـی‌ را در سـطح‌ مدرسه‌ انتخاب و با استفاده از درس پژوهی‌/ اقدام پژوهی‌ آن را طراحی‌ اجرا نموده و یافته‌ هاي خود را در قالب‌ پژوهش‌ روایتی‌ ارائـه‌ و از آن دفاع نماید.

ملاكها سطح‌ ١
طراحی‌ و تـدوین‌ در طرح تـدوین‌ شـده مسـئله‌
طرح شناســایی‌ شــده در موقعیــت‌
واقعی‌ مدرسـه‌/ کـلاس درس
تبیین‌ شـده و فرآینـد مطالعـه‌
موقعیــت‌ واقعــی‌، روش هــاي
گردآوري اطلاعات و تجزیه‌ و
تحلیل‌ اطلاعات به‌ نحوي که‌
اعتبـار یافتـه‌ هـا را مشـخص‌
نماید توضیح‌ داده نشده.

سطح‌ ٢

در طــرح تــدوین‌ شــده مســئله‌ شناسایی‌ شده در موقعیت‌ واقعی‌ مدرسه‌/ کلاس درس تبیین‌ شده و فرآیند مطالعه‌ موقعیت‌ واقعـی‌، روش هاي گردآوري اطلاعات و تجزیــه‌ و تحلیــل‌ اطلاعــات بــه‌ نحــوي کــه‌ اعتبــار یافتــه‌ هــا را مشخص‌ نماید توضیح‌ داده شده.

سطح‌ ٣

در طرح تدوین‌ شده مسئله‌ شناسـایی‌ شــده در موقعیــت‌ واقعــی‌ مدرســه‌/ کــلاس درس تبیــین‌ شــده و فرآینــد مطالعه‌ موقعیـت‌ واقعـی‌، روش هـاي گردآوري اطلاعات و تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات به‌ نحوي کـه‌ کـنش‌ هـاي تربیتی‌، روابط‌ علـت‌ و معلـولی‌، رونـد زمانی‌ و اعتبار یافتـه‌ هـا را مشـخص‌ نماید توضیح‌ داده شده.

تحلیــل‌ و اعتبــار یابی‌

گزارش

ارائه‌ و دفاع

فرصت‌ هاي یادگیري، محتواي درس و ساختار آن

تحلیل‌ و تفسیر تجربیات انجام شده اما مراحل‌ تحلیل‌ ساختاري رعایت‌ نشده و براي نظام دادن به‌ اطلاعات، داده سازي صورت گرفته‌ است‌.

در متن‌ پژوهشی‌ درکی‌ از کل‌ و ارتباط آن با جزئیات را براي قابل‌ دریافت‌ نمـودن حرکـت‌ خواننده میان گذشته‌، حـال و آینده، و ارتباط زمان و مکـان را به‌ نمایش‌ گذاشته‌ است‌ امـا ایــن‌ رابطــه‌ منجــر بــه‌ پاســخ‌ دادن به‌ پرسش‌ هاي پژوهش‌ نشده است‌.

از اعتماد به‌ نفس‌ براي دفـاع از یافتـــه‌ هـــاي پـــژوهش‌ برخوردار نیست‌ و نظم‌ منطقی‌ میان معرفـی‌ ایـده هـا حفـظ‌ رابطه‌ علـت‌ و معلـولی‌ میـان یافتــه‌ هــا و پرســش‌ هــاي پژوهش‌ در ارائه‌ مشاهده نمی‌ شود.

توانسته‌ است‌ تجربیات حاصل‌ از مطالعه‌ را با استفاده از روش هاي تحلیل‌ ساختاري تحلیل‌ کند و یافته‌ هاي را به‌ کمک‌ نقل‌ قول ها معتبر نماید.

در متن‌ پژوهشی‌ درکی‌ از کـل‌ و ارتبــاط آن بــا جزئیــات را بــراي قابــل‌ دریافــت‌ نمــودن حرکــت‌ خواننــده میــان گذشــته‌، حــال و آینده، و ارتباط زمـان و مکـان و من‌ هاي مختلف‌، را بـه‌ نمـایش‌ گذارد و به‌ پرسش‌ هاي پژوهش‌ پاسخ‌ دهد.

از اعتماد به‌ نفـس‌ کـافی‌ بـراي دفــاع از یافتــه‌ هــاي پــژوهش‌ برخوردار است‌ و می‌ توانـد نظـم‌ منطقی‌ را میان ایده ها و پرسش‌ هــاي پــژوهش‌ برقــرار نمایــد و پاسخ‌ به‌ پرسش‌ هاي طرح شـده در جریان دفاع متکـی‌ بـر یافتـه‌ هاي پژوهش‌ است‌.

توانسته‌ است‌ تجربیات حاصل‌ از مطالعه‌ را با استفاده از روش هاي تحلیل‌ ساختاري تحلیل‌ کند تحلیل‌ کند و تفسیر خود از یافته‌ ها را به‌ کمک‌ روش هاي مختلف‌ معتبر نماید.

در مــتن‌ پژوهشــی‌ درکــی‌ از کــل‌ و ارتباط آن بـا جزئیـات را بـراي قابـل‌ دریافت‌ نمودن حرکت‌ خواننـده میـان گذشته‌، حال و آینده، و ارتباط زمان و مکــان و مــن‌ هــاي مختلــف‌ را بــه‌ نمایش‌ گذاشته‌ و توانسـته‌ بـه‌ کمـک‌ بازگویی‌ دوباره روایت‌ (ساختن‌ صحنه‌ و پیرنــگ‌ روایــی‌) بــه‌ پرســش‌ هــاي پژوهش‌ پاسخ‌ دهد.

از اعتماد به‌ نفس‌ بالایی‌ براي دفاع از یافته‌ هاي پژوهش‌ برخـوردار اسـت‌ و می‌ تواند نظم‌ منطقی‌ را میان ایده ها و پرسش‌ هاي پژوهش‌ برقرار نماید و به‌ پرسش‌ هاي طرح شده در جریـان دفاع با استفاده از یافته‌ هاي پـژوهش‌ پاسخ‌ هاي مستدل و قابل‌ دفاع ارائـه‌ نماید.

با توجه‌ به‌ ماهیت‌ درس پروژه، فرصت‌ هاي یادگیري مبتنی‌ بر آموزش هاي ارائه‌ شده در سرفصل‌ پژوهش‌ روایتی‌ است‌ و دانشجو باید با توجه‌ به‌ مسئله‌ شناسایی‌ شـده در موقعیـت‌ واقعی‌ مدرسه‌/ کلاس درس در پایان برنامه‌ کارورزي نسبت‌ به‌ تنظیم‌ طرح پژوهش‌، شناسایی‌ منابع‌ اطلاعاتی‌، جمع‌ آوري اطلاعات و تحلیل‌ و تفسیر اطلاعات و ارائه‌ یافتـه‌ هـا بـر مبناي ساختار طرح هاي پژوهش‌ روایتی‌ اقدام نماید. این‌ طرح زیر نظر استاد راهنما اجرا و نتایج‌ آن براي دفاع در جلسه‌ پایان دوره آماده می‌ گردد.

راهبردهاي تدریس‌ و یادگیري کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

راهبرد هاي اصلی‌ شامل‌ حل‌ مساله‌، نقادي و پژوهش‌ است‌. هدف اصلی‌ در این‌ درس، انجام پژوهش‌ یا تولید اثر و محصول آموزشی‌ توسط‌ دانشجویان تحـت‌ نظـارت و راهنمـایی‌ استاد است‌ . بدین‌ منظور هر یک‌ از دانشجویان به‌ صورت فردي، به‌ انتخاب مسئله‌ متناسب‌ با رشته‌ آموزشی‌ خود و تدوین‌ پیشنهاده کامل‌ و اجراي آن مـی‌پردازنـد و گـزارش کـار خود در هر مرحله‌ را به‌ استاد یا گروه ارزشیابی‌ ارائه‌ داده و به‌ صورت حضوري و غیر حضوري از نقد و مشارکت‌ آنها براي اصلاح و تولید اثر و محصول نهایی‌ استفاده می‌کنند. ایـن‌ اثر باید در جلسه‌ دفاع توسط‌ دانشجو ارائه‌ و از آن دفاع شود.

راهبردهاي ارزشیابی‌ یادگیري کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

ارزشیابی‌ در این‌ درس، فرایندي مبتنی‌ بر مشارکت‌ است‌. در بدو امر یک‌ گروه ارزشیابی‌ تشکیل‌ می‌شود که‌ در آن استاد راهنما، استاد مشاور و شـخص‌ دانشـجو و مسـئول گـروه/ معاون آموزشی‌ نسبت‌ به‌ بررسی‌ طرح و تصویب‌ آ اقدام می‌ نمایند. این‌ گروه مسئولیت‌ نظارت بر اجراي طرح را بر عهده دارند. با توجه‌ به‌ ویژگی‌ هـاي درس پـروژه و حجـم‌ کـار بالاي استاد در راهنمایی‌ و نظارت مستمر بر فعالیت‌ دانشجویان، تعداد دانشجویان براي هر استاد حداکثر ٥ نفر خواهد بود. در دوره هاي متوسطه‌ این‌ تعداد با تعیین‌ اسـتاد راهنمـا و مشاور می‌ تواند به‌ ٨ نفر افزایش‌ یابد. توصیه‌ می‌ شود استاد راهنما از میان اساتید دارنده مدرك تحصیلی‌ در رشته‌ علوم تربیتی‌ و مشاور متخصـص‌ موضـوعی‌ رشـته‌ مـورد نظـر باشند. صدور مدرك پایان دوره وابسته‌ به‌ دفاع دانشجو از پروژه پایانی‌ است‌ و مقیاس آن کسب‌ ٧٠% نمره می‌ باشد.

بر اساس‌ تجدیدنظر مذکور، چند تغییر مهم‌ در درس‌ پروژه‌ اعمال‌ شد:

١ـ اجراي درس‌ پروژه‌ به‌ صورت‌ گروهی‌ (در گروههاي ١٠-١٥) مصوب‌ شد.

٢ـ تمرکز درس‌ پروژه‌ از یک‌ پژوهش‌ مستقل‌ مبتنی‌ بر مساله‌هاي عام‌ حوزه‌ تعلیم‌ و تربیت‌، به‌ تدوین‌ خاص‌ تجربیات‌ و فلسفه‌ معلمی‌ تغییر کرد.

٣ـ تصویب‌ طرحنامه‌ پژوهش‌ (توسط‌ گروه‌هاي آموزشی‌ یا غیـر آن‌) و »مـردودي« در درس‌ از دسـتور کـار خارج‌ شد و مقرر شد دانشجومعلم‌ فرصت‌ یابند گزارش‌ تجربیات‌ خود را که‌ بر اساس‌ شـرح‌ ایـن‌ راهنمـا تهیه‌ می‌شود، آن‌ قدر بازنگري و اصلاح‌ کند تا مورد قبول‌ استاد درس‌ قرار گیـرد و بعـد بـه‌ اسـتاد تحویـل‌ نماید. باوجوداین‌، کیفیت‌ گزارش‌هاي تهیه‌ شده‌، مبناي تفاوت‌ نمرات‌ خواهد بود.

٤ـ مقرر شد ساختار گزارش‌ پایانی‌ درس‌ پروژه‌ از ساختارهاي معمول‌ خارج‌ و بـر اسـاس‌ مـوازین‌ تـازه‌اي تنظیم‌ گردد. در این‌ متن‌، راهنمایی‌ براي تولید گزارش‌ مورد نظر ارائه‌ می‌شود.

٥ـ مقرر شد همه‌ گزارش‌هاي دانشجومعلمان‌ در سایت‌ دانشگاه‌ با اعلام‌ مشخصات‌ دانشجو و استاد راهنمـا منتشر شود. درباره‌ اینکه‌ آیا دسترسی‌ عمومی‌ باشد یا خصوصی‌ و اینکه‌ دسترسی‌ به‌ مشخصـات‌ دانشـجو و استاد راهنما براي همگان‌ مجاز باشد یا خیر، شوراي آموزشی‌ دانشگاه‌ تصمیم‌گیري خواهد کرد.

این‌ مصوبات‌ منجر به‌ تولید سرفصل‌ جدید درس‌ پروژه‌ به‌ شرح‌ جدول‌ ٢ گردید.

سرفصل‌ جدید درس‌ کارنماي معلمی   رشته آموزش ابتدایی

سرفصل‌ درس »کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی« (پروژه)

١ معرفی‌ درس و منطق‌ آن

در آموزش حرفه‌ای‌ ، سطح‌ عالی‌ مورد انتظار این‌ است‌ که‌ یادگیرنده بتواند با درونـی‌ نمـودن دانـش‌ کسـب‌ شـده، آن را در قالـب‌ دانـش‌ کـاربردی‌ بـرای‌ شناسـایی‌، صورتبندی‌ و حل‌ مسائل‌ و ارائه‌ خدمات اثربخش‌ در حوزه عمل‌ تخصصی‌ خود تجسم‌ بخشد. انجام پروژه پایانی‌ در برنامه‌ تربیت‌ معلم‌ با تکیه‌ بر پـژوهش‌ روایتـی‌ (از نوع خودکاوی‌ روایتی‌١) امکان به‌ تصویر کشیدن من‌ِ” حرفه‌ ای‌” با نگاه ژرف، تاملی‌ و همه‌جانبه‌ به‌ تجارب کسب‌ شده (زیسته‌) اعم‌ از نظری‌ و عملـی‌ در طـول دوره تربیت‌ معلم‌ و ارایه‌ روایت‌ شخصی‌ از سایه‌ روشن‌های‌ دانشی‌، منشی‌ و مهارتی‌ حرفه‌ معلمی‌، بصیرتها و ابهامات معلمی‌، قوت ها و ضـعف‌ هـای‌ ادراك شـده را به‌ دانش‌ آموخته‌ تربیت‌ معلم‌ می‌دهد. دانش‌ و یافته‌ های‌ حاصل‌ از این‌ پژوهش‌ برای‌ ورود به‌ عرصه‌ خدمت‌ حرفه‌ ای‌ رهـاوردی‌ قابـل‌ اتکاسـت‌ کـه‌ بـه‌ پشـتوانه‌ آن

برنامه‌ریزی‌ برای‌ نیل‌ به‌ آینده حرفه‌ ای‌ متاملانه‌، پویا و بالنده ممکن‌ می‌ شود. انتظار می‌ رود این‌ درس(پروژه)، شایستگی‌ دانشجومعلمان را در انجام عمـل‌ فکورانـه‌
(تاملی‌) ارتقاء داده و کمک‌ نماید تا این‌ شایستگی‌ در طول حیات حرفه‌ ای‌ آنان هم‌ بروز و ظهور داشته‌ باشد.
مشخصات درس نام درس: کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی (پروژه)
نام درس: کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی (پروژه)
تعداد واحد: ٣ اهداف/ پیامدهای‌ یادگیری‌: در پایان این‌ واحد یادگیری‌ دانشجو قادر خواهد بود:
زمان درس: به‌ تشخیص‌ استاد
دانشجویان با واکاوی‌، تحلیل‌ و تفسیر تجربه‌ های‌ روایت‌ شده در طول دوره آموزش حرفه‌ای‌ و سایر تجربیات روایـت‌ نشـده
پیش‌ نیاز ها: پژوهش‌ و توسعه‌
حرفه‌ای‌ ١ و کارورزی‌ ٤ (تجربیات پیشین‌)، با استفاده روشمند از خودکاوی‌ روایتی‌، تجربیات متنوع و پراکنده خود را در قالب‌ روایـت‌ در برگیرنـده
نحوه تدریس‌: راهنمایی‌ در حین‌ ای‌ از ”من‌ حرفه‌ ای‌” به‌ رشته‌ تحریر درآورده و از آن در جلسه‌ گروهی‌ دفاع نمایند.
عمل‌
شایستگی‌ اساسی‌:
CK& PCK ملاكها سطح‌ ١ سطح‌ ٢ سطح‌ ٣
کد :
من‌ حرفه‌ای‌ توانسته‌ است‌ روایت‌ هـای‌ توانسته‌ است‌ تجربیات خود را در سازماندهی‌ تجربیات خود ابعاد
٢-١ & ١-٢ & ٣-٣ &٤-٣
خـــود را بــــه‌ گونــــه‌ ای‌ در ابعاد مختلف‌ عمـل‌ حرفـه‌ عمــل‌ حرفــه‌ ای‌ ( روش تــدریس‌،
سازماندهی‌ کند کـه‌ زاویـد ای‌ به‌ تصویر بکشد و تأثیر آن ســنجش‌، مــدیریت‌ کــلاس و…) را
دید یا جهت‌ گیری‌ های‌ او را بــر یــادگیری‌ خــود، دانــش‌ در پیوند با یکـدیگر و بـه‌ صـورت
را بـــدون پرداخـــت‌ بـــه‌ آمــوزان و همقطــارن تبیــین‌ سازمان یافتـه‌ بـه‌ تصـویر کشـیده
جزئیــات در ابعــاد مختلــف‌ کند. است‌ به‌ گونه‌ای‌ که‌ تـأثیر و تـأثیر
عمــــل‌ حرفــــه‌ای‌ (روش متقابل‌ ابعاد بر یکدیگر و مجموعـاً
تدریس‌، سنجش‌، مـدیریت‌ بر یادگیری‌ خود، دانش‌ آمـوزان و
کلاس و…) به‌ تصویر بکشد. همقطــاران بــه‌ وضــوح بــه‌ تصــویر
کشیده شده است‌.
قابلیـــت‌ هـــا/ در تحلیـــــل‌ و تفســـــیر در تحلیل‌ و تفسـیر تجربیـات در تحلیل‌ و تفسیر تجربیات خـود
توانایی‌ ها تجربیات خـود (از گذشـته‌ خــود (از گذشــته‌ تــا حــال) (از گذشــته‌ تــا حــال) توانســته‌
تــا حــال) توانســته‌ برخــی‌ توانسته‌ قابلیت‌ های‌ شخصـی‌ قابلیت‌ های‌ خود بـه‌ عنـوان یـک‌
قابلیت‌ های‌ شخصـی‌ خـود خود را که‌ بر عمل‌ حرفه‌ای‌ او یادگیرنده، آموزشـگر و عضـوی‌ از
را که‌ بـر عمـل‌ حرفـه‌ای‌ او در آینده تأثیر گذار می‌ باشـد یک‌ گروه حرفه‌ای‌ را تبیـین‌ کنـد،
در آینـده تــأثیر گـذار مــی‌ را شناسایی‌ کرده بـه‌ پرسـش‌ و پرسش‌ های‌ فرا روی‌ خـود را بـا
باشد را شناسایی‌ کرده امـا های‌ فراروی‌ خـود بـر اسـاس توجه‌ به‌ تجربیـات کسـب‌ شـده و
نتوانســـته‌ پرســـش‌ هـــای‌ تجربیات کسـب‌ شـده پاسـخ‌ تنوع نقش‌ ها مطـرح و بـه‌ آن هـا
فراروی‌ خود و نحوه پاسـخ‌ دهد. پاسخ‌ دهد، به‌ گونـه‌ای‌ کـه‌ مسـیر
بــه‌ آن هــا را بــر اســاس آینده حرفه‌ ای‌ خود را به‌ روشـنی‌
تجربیات کسب‌ شده تبیین‌ تبیین‌ نماید.
کند.
– narrative self-study

خودکاوی‌ روایتی‌

ارائه‌ و دفاع

فرصت‌ های‌ یادگیری‌، محتوای‌ درس کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی و ساختار آن

در متن‌ پژوهشی‌ درکـی‌ از کل‌ و ارتباط آن با جزئیات را بـــرای‌ قابـــل‌ دریافـــت‌ نمــودن حرکــت‌ خواننــده میان گذشته‌، حال و آینده، و ارتباط زمان و مکان را به‌ نمایش‌ گذاشـته‌ اسـت‌ امـا این‌ رابطه‌ منجـر بـه‌ پاسـخ‌ دادن بـــه‌ پرســـش‌ هـــای‌ پژوهش‌ نشده است‌.

از اعتمــاد بــه‌ نفــس‌ بــرای‌ دفاع از یافته‌ های‌ پـژوهش‌ برخــوردار نیســت‌ و نظــم‌ منطقی‌ میان معرفـی‌ ایـده هــا حفــظ‌ رابطــه‌ علــت‌ و معلــولی‌ میــان یافتــه‌ هــا و پرســش‌ هــای‌ پــژوهش‌ در ارائه‌ مشاهده نمی‌ شود.

در متن‌ پژوهشی‌ درکی‌ از کل‌ و ارتبــاط آن بــا جزئیــات را بــرای‌ قابــل‌ دریافــت‌ نمــودن حرکت‌ خواننده میان گذشته‌، حال و آینده، و ارتباط زمان و مکان و من‌ هـای‌ مختلـف‌، را به‌ نمایش‌ گذارد و به‌ پرسـش‌ های‌ پژوهش‌ پاسخ‌ دهد.

از اعتماد به‌ نفس‌ کافی‌ بـرای‌ دفاع از یافتـه‌ هـای‌ پـژوهش‌ برخــوردار اســت‌ و مــی‌ توانــد نظم‌ منطقی‌ را میان ایده ها و پرسش‌ هـای‌ پـژوهش‌ برقـرار نماید و پاسخ‌ به‌ پرسش‌ هـای‌ طــرح شــده در جریــان دفــاع متکی‌ بر یافته‌ هـای‌ پـژوهش‌ اســـت‌ و تصـــویر روشـــنی‌ از توانــایی‌ هــای‌ حرفــه‌ای‌ او را منعکس‌ می‌ کند.

در متن‌ پژوهشی‌ درکـی‌ از کـل‌ و ارتباط آن با جزئیات را برای‌ قابـل‌ دریافت‌ نمـودن حرکـت‌ خواننـده میــان گذشــته‌، حــال و آینــده، و ارتباط زمان و مکـان و مـن‌ هـای‌ مختلــف‌ را بــه‌ نمــایش‌ گذاشــته‌ و توانسته‌ به‌ کمک‌ بـازگویی‌ دوبـاره روایت‌ (ساختن‌ صحنه‌ و پیرنگ‌) و با پاسخ‌ به‌ پرسش‌ هـای‌ پـژوهش‌، بصیرت حرفه‌ ای‌ خود را با صورت بنــدی‌ جدیــد در قالــب‌ دانــش‌ کاربردی‌ به‌ نمایش‌ بگذارد.

از اعتمــاد بــه‌ نفــس‌ بــالایی‌ بــرای‌ دفـــاع از یافتـــه‌ هـــای‌ پـــژوهش‌ برخوردار است‌ و مـی‌ توانـد نظـم‌ منطقی‌ را میان ایده ها و پرسـش‌ های‌ پـژوهش‌ برقـرار نمایـد و بـه‌ پرسش‌ های‌ طرح شده در جریـان دفــاع بــا اســتفاده از یافتــه‌ هــای‌ پژوهش‌ پاسخ‌ های‌ مستدل و قابل‌ دفاع ارائه‌ نمایـد و چگـونگی‌ طـی‌ مسیر حرفه‌در آینده را با تکیه‌ بـر تجربیات کسب‌ شده روشن‌ کند.

ماهیت‌ درس پروژه از نوع خودکاوی‌ روایتی‌ و متکی‌ بر مجموعه‌ تجربیات کسب‌ شده در طول دوره آموزشی‌ و تجربیات پیشین‌ دانشجومعلم‌ و فرصت‌ های‌ یـادگیری‌ مبتنی‌ بر آموزش های‌ ارائه‌ شده در سرفصل‌ درس پژوهش‌ روایتی‌ است‌، دانشجو باید با توجه‌ به‌ مجموعه‌ تجربیات خـود (تجربیـات پیشـین‌، دوره کـارورزی‌ و سـایر تجربیات کسب‌ شده در طول دوره تحصیلی‌) نسبت‌ به‌ تنظیم‌ طرح پژوهشی‌ (خودکاوی‌ روایتی‌)، شناسایی‌ منابع‌ اطلاعاتی‌، جمع‌ آوری‌ اطلاعـات و تحلیـل‌ و تفسـیر اطلاعات، آزمون اعتبار یافته‌ ها اقدام کند و نسبت‌ به‌ ارائه‌ گزارش خود در قالب‌ گزارش پژوهش‌ روایتی‌ از نوع خودکاوی‌ روایتی‌ اقدام نماید. این‌ طرح زیر نظر اسـتاد راهنما اجرا و نتایج‌ آن برای‌ دفاع در جلسه‌ پایان دوره آماده می‌ گردد.

هم اکنون بانک فایل آموزشی معلمان نمونه پروژه جدیدی را جهت بهره مندی شما عزیزان با عنوان قرار داده است. نمونه دقیقی از فایل حاضر است که توسط تیم پژوهشی بانک فایل آموزشی معلمان جهت بهره مندی شما عزیزان قرار داده است. تیم بانک فایل آموزشی معلمان از هیچ تلاشی در راستای تنظیم فایل نهایت تلاش خود را نموده است و محتویات فایل را به تایید می رساند.

 راهبردهای‌ تدریس‌ و یادگیری‌ چگونگی‌ هدایت‌ درس کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

راهبرد های‌ اصلی‌ شامل‌ حل‌ مساله‌، تفکر تأملی‌، تفکر نقاد و پژوهش‌ است‌. هدف اصلی‌ در این‌ درس این‌ است‌ که‌ دانشجومعلم‌ یافته‌ های‌ حاصل‌ از تجربیـات خـود را صورتبندی‌ نموده و در قالب‌ دانش‌ کاربردی‌ ارائه‌ نماید. در فرایند عمل‌، اقداماتی‌ به‌ شرح زیر به‌ انجام می‌رسد:

١. تهیه‌ فهرستی‌ از کلیه‌ تجربیات، گزارش ها، دست‌ نوشته‌ ها، یادداشت‌ های‌ شخصی‌، خاطرات، تصاویر، فیلم‌ هـای‌ تـدریس‌، تولیـدات فیزیکـی‌ و… در طـول دوره تحصیلی‌ (این‌ مطالب‌ می‌ تواند مربوط به‌ دوره تحصیلات مدرسه‌ ای‌ نیز باشد) و ترسیم‌ آن در قالب‌ نقشه‌ ذهنی‌ .(mind map)

٢. ایجاد شرایط‌ برای‌ آنکه‌ دستاوردها و تجارب دانشجومعلم‌ بر اساس یک‌ روال منطقی‌ مثل‌ روند زمانی‌، چالش‌ ها و پرسش‌ هایی‌ که‌ دانشجومعلم‌ با آن روبرو بـوده است‌ یا ذهن‌ او را به‌ خود مشغول کرده است‌ و… تنظیم‌ شود.

٣. فرصت‌سازی‌ برای‌ مرور و مرور دوباره تمام داده های‌ جمع‌ آوری‌ شده از تجربیات و حاشیه‌ نویسی‌ بر آن بر اساس دریافت‌ ها، احساسات، قضـاوت هـا و… توسـط‌ دانشجومعلم‌. (یادداشت‌ هایی‌ که‌ در این‌ مرحله‌ نوشته‌ می‌ شود، در مرحله‌ تحلیل‌ و تفسیر به‌ دانشجومعلم‌ کمک‌ می‌ کند. توصیه‌ می‌ شود این‌ کار با فاصـله‌ زمـانی‌ دست‌ کم‌ یک‌ روز انجام گیرد).

٤. درخواست‌ مراجعه‌ مجدد به‌ همتایان (دانشجومعلمان)، معلمان راهنمای‌ دروس کارورزی‌، آموزشگران دروس دوره تحصیلی‌ و حتی‌ دوره مدرسه‌، همکـلاسهـای‌ قبلی‌ یا سایر کسانی‌ که‌ در طول دوران تحصیل‌ با آن ها سروکار داشته‌اند. این‌ گفتگوها باید درخدمت‌ به‌ تصویر کشیدن من‌ حرفه‌ای‌ و یافتن‌ تصویری‌ شـفافتـر از من‌ حرفه‌ای‌ باشند. (این‌ مراجعات می‌ تواند به‌ صورت غیررسمی‌ باشد و موضوع گفتگو، یادداشت‌ های‌ شخصی‌ دانشجومعلم‌ یا پرسش‌ ها و چالش‌ هایی‌ باشد که‌ بـا آن روبرو شده است‌. توصیه‌ می‌ شود فضای‌ گفتگو به‌ صورتی‌ تنظیم‌ گردد که‌ امکان نقادی‌ و نه‌ ارزیابی‌ را تدارك ببینـد). ایـن‌ گفتگوهـا بهتـر اسـت‌ در دو مرحلـه‌ صورت بگیرد: یکبار قبل‌ از تحلیل‌ و تفسیر تجربیات و در مرحله‌ دوم پس‌ از دستیابی‌ به‌ یافته‌ های‌ و به‌ منظور اعتبارسنجی‌ یافته‌ های‌ پژوهش‌.

 

٥. کمک‌ به‌ مشخص‌ نمودن پرسش‌ هایی‌ برای‌ به‌ تصویر کشیدن من‌ حرفه‌ای‌ توسط‌ دانشجومعلم‌؛ پرسش‌ هایی‌ که‌ تصویر روشنی‌ از هویت‌ حرفـه‌ ای‌ دانشـجومعلم‌ (مبتنی‌ بر تجربیات کسب‌ شده) را مهیا می‌کند و مسیر آینده او را به‌ تصویر می‌ کشد (نشاندادن آینده ممکن‌، آینده محتمل‌ و آینده مطلـوب و نحـوه حرکـت‌ در این‌ مسیر حرفه‌ ای‌).

٦. زمینه‌سازی‌ برای‌ آنکه‌ دانشجومعلم‌ بتواند هر نوع تحلیل‌ ممکن‌ قابل‌ دفاع و یا با طی‌ فرآیند کدگذاری‌ و تحلیل‌ و تفسیر یافته‌ های‌ حاصـل‌ از روایـت‌ هـایی‌ کـه‌ تدوین‌ کرده به‌ شرح مطرح در دروس کارورزی‌، روایت‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌ شده را برای‌ تنظیم‌ گزارش »تجربیات«، »دانشها« و »آرمانها« بکار گیرد و گـزارش اولیه‌ خود را تدوین‌ کند.

٧. ایجاد فرصت‌ برای‌ بازخوانی‌های‌ مکرر متن‌ تدوین‌ شده و گفتگوی‌ بر سر آن و ایجاد فرصت‌ برای‌ ارائـه‌ گـزارش بـه‌ دیگـر دانشـجومعلمان و فرصـت‌ دادن بـرای‌ بازتدوین‌ گزارش. حرکت‌ رفت‌ و برگشتی‌ از گذشته‌ به‌ حال و از حال به‌ آینده حرفه‌ ای‌ در طول این‌ بازبینی‌ها و نقادی‌ها لازم است‌.

راهبردهای‌ ارزشیابی‌ یادگیری‌ کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی

ارزشیابی‌ در این‌ درس، فرایندی‌ مبتنی‌ بر مشارکت‌ است‌. استاد درس، مسئول ارزشیابی‌ عملکرد دانشجومعلم‌ است‌. در این‌ درس، مردودی‌ مطرح نیست‌ اما نتظـیم‌ گزارش نهایی‌ بر اساس اصول باید به‌ انجام رسد و استاد درس کیفیت‌ آن را تایید نماید. ارائه‌ گزارش در جلسات گروهی‌ دانشجومعلمان صورت مـی‌گیـرد و نقـادی‌ هر گزارش دست‌کم‌ یک‌ نوبت‌ توسط‌ سایر دانشجومعلمان انجام می‌شود. استاد درس بر اینکه‌ این‌ نقادی‌های‌ گروهی‌ در اصـلاح گـزارش نهـایی‌ بکـار گرفتـه‌ شـود، نظارت می‌کند.

ساختار گزارش پایانی‌ کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی (گزارشی‌ از نوع خودکاوی‌ روایتی‌)

صفحه‌ عنوان: مشتمل‌ بر: آرم و نام دانشگاه (بالای‌ صفحه‌)، اسم‌ پردیس‌، نام گروه آموزشی‌، نام درس، »عنوان گزارش«، دوره تحصیلی‌، نام و نام خانوادگی‌ دانشجومعلم‌، نام و نام خانوادگی‌ استاد راهنما و زمان پذیرش گزارش توسط‌ استاد راهنما (با ذکر روز، ماه و سال).

بسم‌ اﷲ الرحمن‌ الرحیم‌ (یا عناوین‌ مشابه‌)

٣. صفحه‌ تاییدیه‌ استاد راهنما و تعهد دانشجومعلم‌ (بر اساس فرمت‌ دانشگاه)

تقدیم‌نامه‌ (در صورت تشخیص‌ دانشجومعلم‌)

پیشگفتار (در صورت تشخیص‌ دانشجومعلم‌)

چکیده: مشتمل‌ بر ٢٠٠-٢٥٠ کلمه‌ که‌ اصل‌ یافته‌ نویسنده را آشکار کند. در بالای‌ چکیده، »عنوان« و در زیر آن »کلمات کلیدی‌« (٥-٧ کلمه‌/ مفهوم) ذکر می‌شود.

فهرست‌ مطالب‌: فهرست‌ مطالب‌ الزامی‌ است‌ و در صورت نیاز فهرست‌ جداول، فهرست‌ نمودارها و شکل‌ها، فهرست‌ پیوست‌ها هم‌ اضافه‌ می‌شود. هر گونه‌ نمونه‌ سوال و یا تصویر و فیلم‌ و غیره که‌ به‌ عنوان بخشی‌ از تحلیل‌ و تفسیر مورد استفاده قرار گرفته‌ است‌ به‌ صورت پیوست‌ در پایان گزارش و بعد از منابع‌ قرار می‌ گیرد.

متن‌ اصلی‌ گزارش: متن‌ گزارش نیازمند ساختار خاصی‌ نیست‌. آنچه‌ مطرح است‌، وجود مولفه‌های‌ اصلی‌ گزارش است‌. در این‌ گزارش لازم است‌ مولفه‌های‌ زیر وجود داشته‌ باشند؛ که‌ اگر به‌ همین‌ ترتیب‌ دنبال شوند می‌توانند ساختاری‌ را شکل‌ دهند:

مقدمات: شرحی‌ از تجربیات زمینه‌ساز روی‌آوری‌ به‌ کار معلمی‌ به‌ زبانی‌ برانگیزاننده برای‌ شروع. این‌ قسمت‌ می‌تواند خود دارای‌ عن‌اوینی‌ باشد یا می‌تواند به‌ صورت یک‌ متن‌ پیوسته‌ ارائه‌ شود. آنچه‌ مطرح است‌ ارائه‌ شرحی‌ از انگیزههای‌ ورود و تجارب مربوط به‌ معلمی‌کردن دیگران است‌.

شرح تجارب تحصیلی‌ در دوره آموزشی‌ تربیت‌ معلم‌: این‌ شرح نشان می‌دهد که‌ بر دانشجومعلم‌ در دوره تربیت‌ معلم‌ (در دانشگاه فرهنگیان) چه‌ گذشته‌ است‌. شرحی‌ از ابتدا تا انتهای‌ تحصیل‌. شرحی‌ از آنچه‌ »انتظار داشته‌«، از آنچه‌ »با آن مواجه‌ شده و در آن زیسته‌«، شرحی‌ از »نوع نگاهی‌ که‌ به‌ رخدادهای‌ واقع‌ شده در فرایند تحصیل‌ داشته‌«، شرحی‌ از »تصمیماتی‌ که‌ اتخاذ کرده و اعمالی‌ که‌ به‌ انجام رسانده«، شرحی‌ از »آنچه‌ در این‌ جریان شنیده است‌ (دانش‌ ارائه‌ شده)« و شرحی‌ از »آنچه‌ پذیرفته‌ است‌ (دانش‌ مورد قبول).« این‌ موضوعات اصولا می‌توانند بر اساس مجموعه‌ روایت‌ ها، گزارش ها، دست‌ نوشته‌ ها، تولیدات، یادداشت‌ های‌ روزانه‌، کاربرگ های‌ ارزیابی‌ عملکرد دانشجو، طرح های‌ یادگیری‌، برگه‌ های‌ فعالیت‌ یادگیری‌/ آزمون دانش‌ آموزان، تصاویر و سایر اطلاعات جمع‌ آوری‌ شده…. در طول دوره تنظیم‌ شوند و دانشجومعلم‌ بهتر است‌ به‌ آنها استناد کند. باوجوداین‌، الزامی‌ به‌ ارائه‌ مستندات نیست‌. آنچه‌ مطرح و مقبول است‌، گزارش دانشجومعلم‌ است‌.

تشریح‌ معلمی‌کردن خود در آینده: وقتی‌ دانشجومعلم‌ به‌ شرح تجارب علمی‌ و عملی‌ خود پرداخت‌، زمان آن می‌رسد که‌ اعلام کند »بناست‌ او چگونه‌ معلمی‌ کند؟« اینکه‌ او چگونه‌ معلمی‌ می‌کند دارای‌ چهار وجه‌ اساسی‌ است‌: اول اینکه‌ »چه‌ باورهایی‌ درباره یادگیری‌ و آموزش دارد.« دوم آنکه‌ »خود را به‌ رعایت‌ چه‌ اصولی‌ یا چه‌ نظریه‌هایی‌ در معلمی‌کردن متعهد می‌داند.« سوم آنکه‌ »چه‌ آرمانهایی‌ را برای‌ معلمی‌ کردن خود لحاظ کرده است‌.« و چهارم آنکه‌

»عمل‌ معلمی‌ را در موقعیت‌های‌ واقعی‌ با چه‌ چالش‌هایی‌ مواجه‌ می‌ بیند.« شرح اینکه‌ »او چگونه‌ با چالش‌ها مواجه‌ می‌ شود«، موضوع ارزشمندی‌ است‌.

تعهدات حرفه‌ای‌ دانشجومعلم‌: آنچه‌ دانشجومعلم‌ تا اینجا می‌گوید، شرحی‌ است‌ از تجربه‌ و آرمان. اما معلمی‌ کردن نیازمند »تعالی‌ مستمر« است‌. این‌ موضوع نیازمند آن است‌ که‌ دانشجومعلم‌ از اکنون به‌ آینده ای‌ متفاوت هم‌ عنایت‌ داشته‌ باشد. شرح اینکه‌ او چه‌ طریقی‌ را برای‌ بهسازی‌ مستمر خود برگزیده است‌ و چگونه‌ به‌ عنوان یک‌ »یادگیرنده مادامالعمر« عمل‌ خواهد کرد، در اینجا می‌ آید.

منابع‌: به‌ طور کلی‌ ممکن‌ است‌ شخص‌ از هیچ‌ منبعی‌ استفاده نکند؛ اما اگر دانشجومعلم‌ از منابعی‌ بهره گرفت‌، معرفی‌ آنها بر اساس سبک‌ APA ضروری‌ است‌.

١٠. پیوست‌ها: آنچه‌ در ارتباط با این‌ گزارش است‌ و به‌ فهم‌ یا اعتبار آن کمک‌ می‌کند اما ارائه‌ آن در متن‌ گزارش ممکن‌ نیست‌، در پیوست‌ قرار می‌گیرد.

نکات‌ اساسی‌ برای‌ نگارش‌ گزارش‌ نهایی‌ کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی

١- هر گزارش‌، به‌ عنوان‌ »سند« تولیدي دانشجومعلم‌ است‌ که‌ نسبت‌ به‌ تمام‌ مفاد آن‌، متعهد است‌. ٢- هر گزارش‌، تحت‌ یک‌ »عنوان‌« منتشر می‌شود؛ عنوانی‌ خلاقانه‌ براي نشان‌ دان‌ محتواي آن‌. ٣- نگارش‌ گزارش‌ با رعایت‌ قواعد نگارشی‌ و ویرایشی‌ زبان‌ فارسی‌، انجام‌ می‌شود.

٤- حجم‌ پیش‌بینی‌ شده‌ گزارش‌، در تمام‌ گزارش‌ها رعایت‌ می‌گردد.

٥- در همه‌ گزارش‌ها از خط‌ »بی‌ نازنین‌« با اندازه‌ ١٤ براي متن‌ و از همان‌ خط‌ به‌ صورت‌ »برجسته‌« براي عناوین‌ استفاده‌ می‌شود.

٦- متن‌ گزارش‌ با رعایت‌ اصول‌ »تایپ‌«، تایپ‌ می‌گردد. ٧- اصول‌ زیبایی‌ در تنظیم‌ متن‌ نهایی‌، رعایت‌ می‌شود.

٨- در نگارش‌ متن‌، اصول‌ اخلاقی‌ و ارزش‌هاي اجتماعی‌ و دینی‌ لحاظ‌ و رعایت‌ می‌شود.

٩- از هر گزارش‌ فقط‌ سه‌ نسخه‌ براي »پردیس‌«، »استاد راهنما« و »دانشجومعلم‌«، منتشر می‌شود. ١٠- بارگذاري گزارش‌ نهایی‌ در پورتال‌ دانشگاه‌، توسط‌ دانشجومعلم‌ انجام‌ می‌شود و کد اختصاص‌ یافته‌ به‌ گزارش‌، در متن‌ منتشر شده‌ قید می‌گردد.

ساختار پیشنهادي براي تنظیم‌ گزارش‌ نهایی‌ درس‌ کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی به‌ شرح‌ جدول‌ ٣ است‌.

جدول‌ ٣: ساختار گزارش‌ نهایی‌ کارنمای‌ معلمی‌ رشته آموزش ابتدایی

مقدمات

  • صفحه‌ عنوان: مشتمل‌ بر: آرم و نام دانشگاه (بالای‌ صفحه‌)، اسم‌ پردیس‌، نام گروه آموزشی‌، نام درس، »عنوان گزارش«، دوره تحصیلی‌، نام و نام خانوادگی‌ دانشجومعلم‌، نام و نام خانوادگی‌ استاد راهنما و زمان پذیرش گزارش توسط‌ استاد راهنما (با ذکر روز، ماه و سال).
  • بسم‌ اﷲ الرحمن‌ الرحیم‌

 صفحه‌ تاییدیه‌ استاد راهنما و تعهد دانشجومعلم‌

 تقدیم‌نامه‌ (درصورت لزوم)

 پیشگفتار (در صورت لزوم)

 چکیده و کلیدواژه ها: مشتمل‌ بر ٢٠٠-٢٥٠ کلمه‌

 فهرست‌ها: فهرست‌ مطالب‌، فهرست‌ جداول، فهرست‌ نمودارها و شکل‌ها، فهرست‌ پیوست‌ها

متن‌ اصلی‌ گزارش

  • مقدمه‌

 شرح تجارب تحصیلی‌ در دوره آموزشی‌ تربیت‌ معلم‌:

 »انتظارات اولیه‌«، »تجارب زیسته‌«،

 »تحلیل‌ از رخدادهای‌ واقع‌ شده در فرایند تحصیل‌«، »تصمیمات اتخاذ شده و اعمال به‌ انجام رسیده«، »آنچه‌ شنیده شده (دانش‌ ارائه‌ شده)« »آنچه‌ پذیرفته‌ است‌ (دانش‌ مورد قبول)«

 تشریح‌ معلمی‌کردن خود در آینده:

    • چگونگی‌ معلمی‌ کردن«
  • باورهای‌ یادگیری‌ و آموزش.«
  • اصول یا نظریه‌های‌ مبنایی‌ برای‌ معلمی‌ کردن.« »آرمانهای‌ معلمی‌کردن.«

»چالش‌های‌ عمل‌ معلمی‌ در موقعیت‌های‌ واقعی‌.« »چگونگی‌ مواجهه‌ با چالش‌ها معلمی‌ در موقعیت‌ عمل‌«،

  • تعهدات حرفه‌ای‌ دانشجومعلم‌:

منابع‌ پیوست‌ها

فهرست مطالب موجود در کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی در سایت ما

همکاران عزیز توجه داشته باشید : آنچه در فایل ارائه شده در فایل کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی وجود دارد عبارت است از : 

  • پیش گفتار
  • چکیده
  • فصل اول
  • خانواده پایه گذار هویت برای یادگیری و ادامه تحصیل
  • دوران تحصیل
  • مقدمه
  • هدف های کارنما
  • سوالات کارنما
  • روش پژوهش
  • شرحی از چگونگی تحصیل
  • مقطع ابتدایی
  • مقطع راهنمایی ( متوسطه اول )
  • مقطع دبیرستان
  • مقطع پیش دانشگاهی
  • تجارب دوران تحصیل ( قبل از دانشگاه)
  • فصل دوم
  • شرح تجارب تحصیلی در دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان
  • انتظارات اولیه
  • انتظارات از دانشگاه
  • همچنین سایر انتظاراتی که از دانشگاه داشتم عبارت بودند از
  • تجارب زیسته
  • تحلیل از رخداد های واقع شده در فرآیند تحصیل
  • تجارب معلمی در دانشگاه فرهنگیان
  • روابط متقابل بین مدیر و سایر کارکنان
  • بررسی روابط بین کارکنان مدرسه و خانواده ها
  • بررسی روابط متقابل بین مدیر مدرسه و شاگردان
  • برسی روابط متقابل بین شاگردان
  • روابط متقابل بین معلمان
  • برسی روابط متقابل بین معلمان و دانش آموزان
  • نحوه برخورد مدیر با نقاط قوت و ضعف کارکنان
  • نمره دهی انضباطی
  • پیشنهادها
  • علت بی رغبتی و بی حوصلگی دانشرآموزان به درس
  • تصمیمات اتخاذ شده و اعمال به انجام رسیده
  • دانش اندوزی
  • مهارت آموزی
  • تلاش و کوشش
  • تحصیلات بالاتر
  • آنچه شنیده شده-دانش ارایه شده
  • آنچه پذیرفته است- دانش مورد قبول
  • فصل سوم
  • تشریح معلمی کردن خود در آینده
  • چگونه معلمی کردن
  • باور های یادگیری و آموزش
  • اصول یا نطریه های مبنایی برای معلمی کردن
  • وظایف معلم در قبال موفقیت دانش آموزان
  • نحوه ارزیابی من از حرفه معلمی
  • در آینده میخواهم معلمی باشم که
  • اهداف من از انتخاب حرفه معلمی
  • ویژگی های من برای معلم شدن
  • وضع موجود معلمی
  • معلم کارآمد کیست؟
  • معلم واقعي کيست؟
  • من به همه دانش آموزان عشق مي ورزم
  • من پاسخ همه سوالات را مي دانم
  • ويژگي هاي معلمان موفق و ناموفق
  • نکات مهم در تدريس موفق معلمان و مربیان مدارس
  • توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش
  • بنده علاوه بر آنچه گفته شد سعی دارم موارد زیر را سرلوحه کار خویش قرار خواهم داد
  • اخلاق شایسته
  • عدم استفاده از تنبیه بدنی
  • مطالعه مداوم
  • تدریس موثر
  • باور های یادگیری و آموزش
  • بر قراری ارتباط با دانش آموزان
  • تدریس به زبان ساده
  • تاثیر تشویق
  • تاثیر استفاده از تکنولوژی
  • نظریات تلفیقی
  • اصول یا نظریه های مبنایی برای معلمی کردن
  • آرمان های معلمی کردن
  • الف – داشتن دانش آموزان شایسته
  • ب- تعالی اخلاق
  • ج- متخصص در کار معلمی
  • د- ایده آل جامعه و آموزش و پرورش
  • چالش های عمل معلمی در موقعیت های واقعی
  • چگونگی مواجهه با چالش های معلمی در موقعیت عمل
  • چالش های عمل معلمی در موقعیت های واقعی وچگونگی مواجهه با چالشها
  • فصل چهارم
  • تعهدات حرفه ای
  • تعهدات حرفه ای دانشجو معلم
  • من تعهد می دهم که …..
  • تعهدات حرفه ای معلم
  • تعهدات سازمانی دانشجو معلم
  • حقوقی که دانشجویان از آن برخوردارند
  • در مقابل دانشجو معلم نیز موظف است، به تکالیف و اصولی پایبند باشد
  • نتیجه گیری
  • پیشنهادات
  • منابع

نزدیک به یک سوم جمعیت کشور ایران را دانش آموزان، معلمان و مدیران و کارکنان ستادی و غیر ستادی آموزش و پرورش تشکیل می دهند. چنین جمعیتی به عنوان نیروی انسانی فعال می تواند در جهت رشد و توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تاثیر گذار باشد. ولی برای رسیدن به این هدف، نیاز است که فرهنگ پژوهش، در بین جوانان و دانشجویان آینده ساز جامعه و چگونگی به کارگیری دانش های پژوهش محور و فناوری های نوین، نهادینه شود. کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی را می توان در كنار آموزش یكی از اهداف بسیار مهم آموزش و پرورش دانست كه باید مورد توجه قرار گیرد. مدارس و معلمان در این میان دارای وظیفه بسیار مهم و حساسی هستند، زیرا می توانند علاوه بر فعالیت های تحقیقاتی روح و انگیزه تحقیق و روش های درست پژوهش را در ابتدا در دانش آموزان و سپس در جامعه توزیع نمایند. .

اهمیت دادن به کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی در نظام آموزشی

کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی حلقه ي اتصال و انتقال آموخته هاي كلاس و مدرسه به فضاي خارج و به عرصه زندگي است و كاربست علوم و فنون به حساب مي آيد. زيرا دانش آموزان آنچه را آموخته اند، درعمل مي آزمايند، كاربرد آن را درك مي كنند و به آن علاقه مند مي شوند . بعلاوه بخشي از اهداف پرورشي، كه در مدرسه تحقق نيافته است، در فعاليت هاي تكميل تحقيق  مورد توجه قرار مي گيرد. بنابراين، معلمان براي ارائه کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی، به علايق و توانايي هاي دانش آموزان توجه كنند و از اين طريق، زمينه ي مشاركت آنان را فراهم آورند و براي كاربردي كردن مفاهيم ذهني و نظري تلاش كنند. تحقيق دانش آموزي از جمله كارهايي است كه اگر دانش آموز آن را با رغبت و علاقه و بدون تحميل و اجبار و شيوه هاي مكانيكي انجام دهد و تحقيق نيز با توانايي هاي فردي اش تناسب داشته باشد، سبب افزايش مهارت هاي بنيادي او در زندگي فردي و اجتماعي مي شود و استعدادهاي بالقوه اش را شكوفا مي سازد. پيوند مفاهيم مورد نظر معلمان در کارنمای معلمی رشته آموزش ابتدایی با واقعيت هاي بيروني و نيازهاي فردي دانش آموزان، از طريق انجام دادن  پژوهش حاصل مي شود و يكي از مؤثرترين راه هاي تحقق اهداف يادگيري مطلوب و اثر بخش در دوره هاي متفاوت تحصيلي است.

Rate this post

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!